search menu linkedin twitter facebook cross phone check arrow-left arrow-right mail

Het boek

'Merkcultuur: stappenplan voor het verbinden van mensen en merken' verscheen in juni 2015 bij BoomLemma uitgevers, Amsterdam.

Het is te bestellen via de site van BoomLemma of via bit.ly/merkcultuur .

Preview:

De waarde van organisaties wordt tegenwoordig grotendeels bepaald door de ‘living assets’: het merk en de medewerkers. Maar hoe kunnen organisaties de kracht en de talenten van hun mensen nu beter verbinden met hun (merk) ambities? In het nieuwe boek Merkcultuur introduceren Chris Kersbergen, Job Mensink en Ton Rodenburg een concreet stappenplan dat professionals in HR, marketing en communicatie helpt om samen de karakteristieke merkcultuur van hun organisatie te vinden en te versterken en zo de ‘persoonlijkheid’ van de organisatie tot leven te brengen.

Volgens de schrijvers is de mensfactor in moderne merken steeds belangrijker. Het succes van sterke merken is terug te voeren op de cultuur en het karakter van de organisatie: kortom, de mensen die er werken. Het zijn de betrokken en gemotiveerde medewerkers die voor vernieuwing en verbetering zorgen en als ambassadeurs de verhalen rond merken vormgeven en delen. Het boek geeft een antwoord op vragen als: ‘hoe krijg je mensen mee in de plannen en ambities van de organisatie?‘, ‘hoe komt het dat in het ene bedrijf de energie er af spat terwijl het andere bedrijf vlak en grijs blijft?’ en ‘waarom is de ene organisatie een magneet voor talent, en de andere een duiventil waar talent het niet lang volhoudt?’

Het antwoord wordt gevonden in de ‘shared personality’ van mensen en merk. Wanneer een organisatie bewuster is van de eigen persoonlijkheid en deze drastisch – en niet vrijblijvend – weet door te vertalen naar alle aspecten van het bedrijf, leidt dat tot een gemotiveerde cultuur aan de binnenkant en een vitale reputatie aan de buitenkant.

Chris Kersbergen, Job Mensink en Ton Rodenburg werken al jarenlang op het snijvlak van marketing, communicatie en HR, zowel bij grote internationale organisaties als vanuit toonaangevende bureaus. Voor dit boek combineren ze hun ervaring met actuele inzichten van business schools en best practices in een overzichtelijk stappenplan voor het versterken van de merkcultuur van organisaties.

In het boek Merkcultuur komen de wereld van merk, management en strategie samen met de wereld van mensen, motivatie en cultuur. Het is een boek voor managers en professionals in HR, recruitment, marketing en communicatie die samen willen bouwen aan een karakteristieke organisatiecultuur met een sterke aantrekkingskracht op talenten en klanten.

‘Merkcultuur: verbinden van mensen en merken’ helpt om de persoonlijkheid van de organisatie te vinden en deze vervolgens tot leven te brengen. Enerzijds via het bewuster regisseren van de intern beleefde waarden, rituelen, cultuur en betrokkenheid (interne activatie) en anderzijds via het aantrekken en selecteren van de juiste mensen (externe activatie). Persoonlijkheid verbindt mensen en merken en is de sleutel tot een sterkere merkcultuur.

Inhoudsopgave:

  1. Inleiding: it starts with ‘who’
  2. Interne analyse vanuit merkperspectief (Stap 1)
  3. Interne analyse vanuit mensperspectief (who) (Stap 2)
  4. Externe analyse vanuit merkperspectief (Stap 3)
  5. Externe analyse vanuit mensperspectief (Stap 4)
  6. De talent deal: persoonlijkheid concreet gemaakt (Stap 5)
  7. Binnen activeren van de merkcultuur (Stap 6)
  8. Buiten activeren van de merkcultuur (Stap 7)